Installation af Online Backup i Windows.

Denne guide hvordan softwaren til Online Backup hentes, og installeres, og derefter konfigureres.

 

HUSK: Du kan klikke på billederne for at få vist en større udgave.

 

!!Vigtigt: Du bør først oprette en Service Bruger – du kan følde denne vejledning for at se hvordan: Onlinebackup – Oprettelse af bruger adgang

 

Download og installation af Onlinebackup.

Bemærk, hvis du benytter Windows Server 2003 skal der installeres en ældre version af Online Backup som du kan downloade ved at klikke her.
Er du i tvivl omkring hvilken version af Windows du bruger, følg da blot vejledningen.

  1. Start med at gå til hjemmesiden http://cp.tdchosting.dk
    Log ind med administrator brugernavnet og adgangskoden.
    01-cp-login
  2. Alt efter hvilke abonnementer man har, kan billedet se forskelligt ud fra kunde til kunde.
    I feltet Abonnement, skal Online Backup abonnementet være valgt.
    Klik på linket Administrer.
    02-klik-administrer
  3. Klik på Navnet ud for den bruger, for hvem installationen af Online Backup skal foregå.
    03-klik-bruger
  4. Klik på Åbn ud for Download BackupAgent client for Windows.
    04-klik-windows
  5. Beslut hvor du vil lægge filen, vi anbefaler at du lægger den på skrivebordet, herfra kan du slette filen efter endt installation.

 

 

Når filen er hentet ned, kan selve installationen startes.

  1. Lokaliser stedet hvortil filen blev downloaded og dobbelt klikke på den for at starte installationen. (Filen hedder Online_Backup.exe)
  2. Den første skærm i installations processen, beder dig vælge sprog, vælg det sprog du ønsker Onlinebackup skal køre med i hverdagen. klik herefter OK.
    05-valg-sprog
  3. Installationen starter og velkomstskærmen vises, klik på Næste.
    06-næste
  4. Du vil nu få vist Forbruger Aftalen, Itadel anbefaler at du læser denne igennem, sæt her efter prikken i Jeg accepterer aftalen og klik på Næste.
    07-accepter-aftale
  5. Installations programmet spørger nu hvor Onlinebackup skal installeres på computereren, Itadel anbefaler at man installerer programmet på den predefinerede sti. Klik på Næste.
    08-installations-sti
  6. Installations programmet spørger hvor start ikonet til Onlinebackup, skal placeres, Itadel anbefaler at du benytter den predefinerede indstilling. Klik på Næste.
    09-startmenu-mappe
  7. Installations programmet spørger om der skal placeres et start ikonSkrivebordet og/eller i Hurtig start menuen – Vælg som ønsket.
    Installations programmet spørger ligeledes om Online Backup programmet skal installeres for Alle brugere eller den nuværende bruger (altså den bruger du er logget ind på computeren med.) Itadel anbefaler at du sætter prikken i Alle brugere, klik herefter på Næste.
    10-ekstra
  8. Næste skærmbillede viser en opsummering af dine valg, klik på Installer.
    11-installer
  9. Online Backup bliver nu installeret. Klik på Færdig når processen er færdig.
    12-fardig

 

Online Backup er nu installeret og vil starte med at vise en skærm, hvor du bliver informeret om at guiden nu vil hjælpe dig med at konfigurere din backup konto, samt at lave en krypterings nøgle.

 

  1. Klik på Næste.
    13-konfig-start
  2. Indtast Brugernavn og Adgangskode, dette er informationerne, som blev oprettet, da Servicebrugeren blev lavet.
    Bemærk at programmet også registrerer hvilken computer Online backup er installeret på, Hver Bruger, kan kun køre på én computer.
    Klik på Næste.
    14-brugernavn-kode
  3. På næste skærm vil Online Backup anmode om en krypterings nøgle, denne nøgle bliver brug til at sikre/kryptere data, så ingen uvedkommende kan tilgå dem.
    Indtast en nøgle på mellem 6 og 20 tegn, gentag nøglen i næste felt.
    Påmindelse om krypteringsnøgle er et felt som er til for at kunne give et hint til hvad krypteringsnøglen er, indtast her noget information, som kan påminde omhvad krypteringsnøglen er.
    VIGTIGT: Skulle du miste eller glemme din Krypterings nøgle, kan du ikke genskabe dine data, Itadel kan ikke genskabe krypteringsnøglen eller hjælpe hvis denne nøgle er gået tabt.
    Klik på Næste.
    15-kryptnogle
  4. Registreringen er nu gennemført, klik på Færdig.
    16-afslut

 

Online Backup vil nu starte guiden, som fører brugeren igennem selve konfigurationen, som bestemmer, hvad der skal tages sikkerhedskopi af.

 

Konfiguration af Onlinebackup.

 

  1. Sikkerhedskopiguiden starter og informerer om guiden vil hjælpe med at vælge de data som skal sikkerhedskopieres samt at lave en service, som sørger for at tage backup på bestemte tidspunkter.
    Klik på Næste.
    17-sikkerhedskopiguide
  2. I feltet Navn indtastes et navn til denne opgave.
    I feltet Beskrivelse indtastes en kort beskrivelse, som fortæller hvad der sikkerheds kopieres.
    I rullefeltet Hvad vil du sikkerhedskopiere vælges hvad der ønskes en sikkerhedskopi af, der er fire valg muligheder:
    – Skrivebord
    – Mine dokumenter
    – Outlook
    – Lad mig vælge, hvad der skal sikkerhedskopieres

    I denne guide går vi ud fra at det ønskes selv at vælge hvad der skal tages sikkerhedskopi af, vælg derfor Lad mig vælge, hvad der skal sikkerhedskopieres.
    Klik på Næste.
    18-backup-opgave
  3. Et vindue som minder en smule om Windows Explorer vil nu vises.
    Klik frem til de filer og/eller som der ønskes Sikkerhedskopi af.
    Sæt en markering ved de filer og/eller foldere som der ønskes sikkerhedskopi af.
    Klik herefter på Næste.
    19-fil-folder-selektion
  4. Det næste skærmbillede vil sætte en tidsplan op, som fortæller systemet hvornår og hvor ofte der skal sikkerhedskopieres, der kan vælges:
    – Månedlig
    – Ugentlig
    – Daglig
    – Engangs backup
    Guiden her går ud fra en daglig backup, men processen er den samme for alle valg.
    Vælg tidspunktet for hvilket tidspunkt sikkerhedskopiering skal foregå, og klik Tilføj.
    Flere tider kan tilføjes hvis dette ønskes.
    Klik på Næste.
    20-planlagt-backuptider
  5. Guiden fortæller nu at processen er gennemført, klik på Afslut.
    21-afslut
  6. Du får nu vist selve Online Backup klientens hovedvindue hvorfra du kan kontrollere og ændre på dine backup processer. Du kan nu lukke vinduet, og Onlinebackup vil nu tage en backup på det, af dig fastsatte tidspunkt.
    22-Hoved-vindue